آشنایی با آب خاکستری

ایران کشوری خشک و کم آب است که با توجه به رشد جمعیت و منابع محدود آب، باید راهکارهای مناسبی برای استفاده بهینه از منابع، اجرا کند. با توجه به اینکه بخش اعظم کشور را مناطق کم آب دربر گرفته و جمعیت قابل توجهی در این مناطق زندگی می کنند، روش های نوین استفاده صحیح و حتی استفاده مجدد، می تواند برای توسعه مناطق فوق مفید باشد. بر خلاف روش های کوتاه مدت، استفاده مجدد از آب خاکستری بخش مهمی از مشکل جوامع را حل می کند و در آینده های دور به عنوان روشی ضروری و غیرقابل تغییر باقی خواهد ماند.

مطالعه کامل

انواع آلودگی آب

انواع آلودگی آب

1- آلودگی فیزیکی

—رنگ : آب خالص بی رنگ است. پس وجود رنگ در آب نشانه وجود نوعی ناخالصی در آن است. بعضی از املاح معدنی مانند ترکیبا ت آهن وکرم باعث رنگی شدن آب می شوند.

—کدورت : کدورت آب عموما به علت وجود ذرات معلق بخصوص ذرات خاک رس است.

—حرارت : بالا رفتن درجه گرمای آب یک نوع آلودگی فیزیکی محسوب می شود.

—کف : فاضلاب های خانگی وصنعتی غالبا موادی مصنوعی بنام Detergents (پاک کننده) در بردارند. وجود اینها برای زندگی آبزیان مانند ماهی ها خطرناک است.

—مواد رادیواکتیو: این مواد در بافت های گیاهان وحیوانات آبزی تجمع پیدا کرده و وارد زنجیره غذایی می شود.

مطالعه کامل

طرح تونل گلاب 2

طرح تونل گلاب دو، نقش حیاتی و پدافندی برای استان اصفهان دارد

مطالعه کامل

متوسط سرانه مصرف کل آب در برخی مراکز استان ها

میزان متوسط سرانه مصرف کل آب
 

مطالعه کامل

آب مجازی

آب مجازی آبی است که در ساخت کالاها استفاده شده است. ساخت کالاها و ارائه خدمات نیاز به آب دارد و آبی که برای ساخت و تهیه محصولات کشاورزی و صنعتی بکار می رود آب مجازی آن محصول نامیده می شود.

مطالعه کامل

با تغییر در شیوه آبیاری، منابع آب زیر زمینی را حفظ کنیم

بازده پایین آبیاری در بخش کشاورزی به دلیل مشکلاتی از جمله عدم آگاهی ، ضعف دانش فنی مناسب، شیوه‌های سنتی کشت و زرع، عدم وجود شبکه‌های آبرسانی مناسب و نبود مدیریت مصرف آب موجب اتلاف منابع آب در کشور می شود، به طوری که بازده مصرف آب در بخش کشاورزی به ‌طور متوسط کمتر از 30 درصد می باشد.

مطالعه کامل

سفره­ های آب زیر زمینی چگونه تشکیل می شوند؟

آبخوان­ها مانند یک مخزن، آب را در خود ذخیره می­کنند و تشکیل سفره­های زیرزمینی را می­دهند. باید توجه داشت که تشکیل یک مخزن آب زیر زمینی، هزاران سال طول می کشد، ابعاد سفره­های زیرزمینی از چند ده متر تا چند صد کیلومتر متفاوت می باشد.

مطالعه کامل

درباره آب های زیرزمینی بیشتر بدانیم ...

شیوه های استفاده از آب های زیرزمینی شامل دو گونه مصنوعی و طبیعی می باشد. در شیوه طبیعی چشمه چشمه­ها به طور طبیعی از زمین می جوشد و آب­های زیر زمینی از این طریق بر سطح زمین جاری می گردد. از روشهای مصنوعی استفاده از منابع آب زیر زمینی می توان به حفر چاه و قنات اشاره کرد. حفر چاه  شامل دو گونه نیمه عمیق و عمیق می باشد. چاه نیمه عمیق معمولاٌ با دست آن را حفر می کنند و مقنی ها در احداث این نوع چاهها از تجربیات زیادی برخوردارند. آب های زیرزمینی در این موارد نزدیک به سطح زمین قرار دارند. چاه های عمیق را با دستگاه حفاری حفر می کنند و پس از اتمام حفاری آن را لوله گذاری می کنند و سپس برای آبکشی از آنها از تجهیزات موتور و پمپ استفاده می کنند .

مطالعه کامل

1 2 صفحه: